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Used Boat, Classic Sailing Yacht

Gaffelkutter BJ 1944

Refit project

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  • Price on Request
  • 1944Year Built
  • damagedCondition
  • 8.18 m x 3.16 mLength x Beam
  • 1.39 mDraught
  • 9.50 mBridge clearance height
  • WoodMaterial
  • Tiller SteeringSteering
  • Long keelKeel Type
  • 4 PersonsCertified No. of Persons
  • 3 bedsNo. of berths
  • Inboard Direct-DrivePropulsion
  • Bukh DVEngine
  • DieselFuel Type
  • WoodMast material
  • (Mast lowering system)Mast height

Location

Germany » Kieler Bucht mit Fehmarn


Comments

1944 Gaffelkutter BJ 1944 to sell

This is the text in the original language.

Just a moment please, we are translating the text for you.

Sorry, the text could not be translated automatically.

Der Gaffelkutter „Marie France“ ist mit seinen dunkelroten Segeln ein besonders schönes Schiff. Gebaut 1944 in Frankreich, ist sie seit den 1980er-Jahren in Familienbesitz. In den vergangenen Jahren wurden umfangreiche Arbeiten wie etwas die Sanierung des Unterwasserschiffes durchgeführt. Nun stehen weitere Reparaturen an, zu denen uns leider die Zeit fehlt. Daher suchen wir einen neuen Eigner oder eine Eignerin, welche die Lust und das Können hat, die Marie France wieder seetauglich zu machen.

Das Schiff:
Gaffelkutter, 1 Mast
Baujahr: 1944 in Croix-de-vie (nähe La Rochelle, Frankreich) von D. Thomazeau.
Planken aus Eiche und Lärche auf Eichenspanten, Kambala-Deck (nicht lackiert).

Das Schwesterschiff "Hope" aus der Werft von Didier Thomazeau gilt in Croix-de-vie als "historisches Monument" und wird von einem Verein erhalten. Die "Hope" wie auch die "Risque Tout" (wie die Marie France zuerst getauft wurde) wurden in den Kriegsjahren unter den Augen der deutschen Besatzung für Krabbenfischer gebaut. Nachzulesen ist die eindrucksvolle Geschichte hier: https://www.suroit85.fr/suroit-memoire-et-histoires/

Ein grosszügiges Deck, das zum Verweilen einlädt. Eine Koje für zwei Personen im Vorschiff, zwei „Hundekojen“, Salon mit Tisch und viel Stauraum, eine Nische für die Pantry (aktuell ohne Herd) sowie weiterer Stauraum (aktuell für Segel), Backskiste.

Rumpflänge: 8.18 m
Breite: 3.16 m
Tiefgang: 1.39 m
Verdrängung: 4‘800 kg
Segelfläche: bis zu 70 m2
Motor: Bukh Diesel, umfassende Wartung 2023

Das Schiff läuft aktuell unter Schweizer Flagge.

Zustand
Erste umfassende Instandsetzung zwischen 1987-1991
In den vergangenen Jahren zudem Folgendes:
2013 neuer Motor (Bukh DV)
2023 wurde das Unterwasserschiff professionell durch einen Bootsbaumeisterbetrieb ausgeleistet und bis über die Wasserlinie mit Glasfaser stabilisiert.
Damit einher wurde eine neue Welle und ein neuer Propeller verbaut.
Neue Püttingseisen und passende Bolzen aus Edelstahl sind vorhanden.

Zurzeit ist das Schiff nicht segeltauglich. Der Steven war morsch und muss repariert werden (Vorarbeit bereits getätigt). Auch zwei Heckbalken am Spiegel sind morsch und müssen repariert werden. Die Schanz sollte erneuert werden.
Privatverkauf keinerlei Gewährleistung.

Ausstattung
Mast, Baum, Gaffel, Klüver
Segel (Gross, Fock, Klüver)
stehendes und laufendes Gut
Belegnägel
2 Anker / 1 Winsch
Fender
Wasserpumpe, Wassertank
Batterien
Elektrische Bilgenpumpe
Rettungsinsel
„Pütt & Pann“ nach Bedarf
Verwendete Farbe, Antifouling etc.
Ersatzschäkel, -blöcke etc.

Additional Information

This text has been auto-translated.

The gaff cutter "Marie France" is a particularly beautiful ship with its dark red sails. Built in France in 1944, she has been family-owned since the 1980s. In recent years, extensive work has been carried out, such as the renovation of the underwater hull. Further repairs are now due, but unfortunately we don't have the time. We are therefore looking for a new owner who has the desire and the skills to make the Marie France seaworthy again.

The ship:
Gaff cutter, 1 mast
Year built: 1944 in Croix-de-vie (near La Rochelle, France) by D. Thomazeau.
Oak and larch planks on oak frames, Kambala deck (not varnished).

The sister ship "Hope" from Didier Thomazeau's shipyard is considered a "historical monument" in Croix-de-vie and is maintained by an association. Both the "Hope" and the "Risque Tout" (as the Marie France was first christened) were built for crab fishermen during the war years under the watchful eyes of the German crew. You can read the impressive story here: https://www.suroit85.fr/suroit-memoire-et-histoires/

A spacious deck that invites you to linger. A berth for two people in the foredeck, two "dog berths", saloon with table and plenty of storage space, an alcove for the galley (currently without stove) and further storage space (currently for sails), forecastle.

Hull length: 8.18 m
Width: 3.16 m
Draught: 1.39 m
Displacement: 4'800 kg
Sail area: up to 70 m2
Engine: Bukh Diesel, comprehensive maintenance 2023

The ship currently flies the Swiss flag.

Condition
First comprehensive refit between 1987-1991
In recent years also the following:
2013 new engine (Bukh DV)
In 2023, the underwater hull was professionally lined by a master boat builder and stabilized with fiberglass up to above the waterline.
This was accompanied by a new shaft and a new propeller.
New jib irons and matching stainless steel bolts are available.

The ship is currently not suitable for sailing. The stem was rotten and needs to be repaired (preparatory work has already been carried out). Two stern beams on the transom are also rotten and need to be repaired. The bulwark should be renewed.
Private sale, no warranty.

Equipment
Mast, boom, gaff, jib
Sails (main, jib, jib)
standing and running rigging
mooring nails
2 anchors / 1 winch
fenders
Water pump, water tank
Batteries
Electric bilge pump
Life raft
"Pütt & Pann" as required
Paint used, antifouling etc.
Spare shackles, blocks etc.

Additional Information


Equipment

  • Shore Connection
  • Battery
  • Battery Charger
  • Fire Extinguisher
  • Anchor
  • Bow Anchor Capstan
  • Bilge Pump
  • Life Raft
  • Navigation Lights
  • Compass
  • Radar Reflector

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