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  • Nötesunds Vindö 30
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Used Boat, Classic Sailing Yacht, Sailing Yacht

Nötesunds Vindö 30

Klassische Segelyacht in top Zustand

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  • EUR 35'000.-when importing into Switzerland, there may be customs and reassembly costs
  • apx. CHF 32'800.-
  • Trailer inclusiveTrailer
  • Nötesunds Varv ABManufacturer
  • 1970Year Built
  • very good conditionCondition
  • 9.45 m x 1.50 mLength x Beam
  • 1.27 mDraught
  • 3'400 kgDisplacement
  • C - InshoreCE Design Category
  • GRPMaterial
  • Tiller SteeringSteering
  • Long keelKeel Type
  • 7 PersonsCertified No. of Persons
  • 180 cmHeadroom
  • 2 CabinsNo. of Cabins
  • 4 bedsNo. of berths
  • Volvo Penta D1-20FEngine
  • 1 x 19 HP / 14 kWEngine Performance
  • 30 l DieselFuel Type
  • 75 hEngine Hours
  • WoodMast material
  • 12.00 mMast height
  • 35 m²Mainsail
  • 39 m² (Roller Furling)Genoa
  • 2 manualWinches

Location

Germany » Lake Constance » Überlingen

Berth Available

This boat has a permittance for Lake Constance.


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1970 Nötesunds Vindö 30, EUR 35'000.-

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Vindö 30 (1970) – Klassische Eleganz und Handwerkskunst auf dem Bodensee
klassische Linien, Mahagoni-Aufbau und zuverlässige Segeleigenschaften prägen das Bild dieser Bootsklasse. Zeitlose Schönheit trifft robuste Qualität: Die Vindö 30 ist mehr als nur ein Segelboot – sie ist ein schwimmendes Stück schwedischer Bootsbautradition. Dieses Liebhaberstück (Baujahr 1970) in sehr gutem Zustand bietet nun die seltene Gelegenheit, eine klassische Langkiel-Yacht am Bodensee zu erwerben. Erfahrene Segler mit Sinn für traditionelle Linien, hochwertige Handwerkskunst und langlebige Bauweise werden hier auf Anhieb spüren, was diese Yacht so besonders macht.
Schwedische Bootsbautradition und Eleganz
Orust an der schwedischen Westküste – die Heimat vieler legendärer Werften – ist bekannt für hochwertige Yachtbauten. Aus dieser Tradition stammt die kleine Vindö-Werft (Nötesunds Varv AB) in Henån, die seit den 1960er-Jahren in Handarbeit edle Segelyachten fertigte. Die Vindö-Boote verbinden dabei klassischen Holzbau mit den Vorteilen des neuen GFK-Materials: Ursprünglich wurden die frühen Vindö 30 komplett in Holz gebaut; später erhielten sie einen soliden GFK-Rumpf mit Aufbau und Deck aus Mahagoni und Teak. Diese Kombination aus robustem Kunststoffrumpf und edlen Hölzern machte die Boote nicht nur begehrt, sondern verleiht ihnen auch den unwiderstehlichen Charme klassischer Yachten. Jede Vindö-Yacht wurde mit großem Aufwand in Handarbeit gebaut – und das aufwendig verarbeitete Teakdeck und der Mahagoni-Aufbau geben auch der Vindö 30 die Eleganz eines Holzbootes, trotz moderner GFK-Basis. Dieser Qualitätsanspruch hatte seinen Preis: Vindö-Yachten galten schon damals als kostspielig und pflegeintensiv, doch echte Kenner wussten die Wertarbeit zu schätzen. Die Werft stellte vor rund 30 Jahren die Produktion dieser per Hand gefertigten Klassiker ein – umso wertvoller ist jedes erhaltene Exemplar. Fast die Hälfte aller gebauten Vindö 30 wurde einst nach Deutschland verkauft, was schon in den 70ern die besondere Wertschätzung hierzulande zeigt. Selbst der renommierte Yacht-Autor Ferenc Maté zählt die größeren Vindö-Modelle zu den schönsten Segelyachten der Welt. Mit einer Vindö 30 besitzen Sie also nicht nur ein Boot, sondern ein Stück Segelgeschichte auf dem Bodensee.
Segeleigenschaften und Konstruktion
Die Vindö 30 ist ein klassischer Langkieler – gebaut für Spurtreue, Stabilität und sichere Seegänge. Ihr durchgehender Kiel und der relativ schwere Verdränger-Rumpf sorgen für ruhiges, gutmütiges Verhalten auch bei Welle und Wind. Tatsächlich schätzen Vindö-Eigner vor allem die außergewöhnliche Seetüchtigkeit dieser Yachten. Rund 40–50% des Gewichts entfallen auf den Ballast im Kiel – ein für heutige Verhältnisse hoher Wert, der der Yacht enorme Formstabilität verleiht. Zusammen mit den ausgewogenen Rumpflinien hält eine Vindö so auch bei viel Wind zuverlässig ihren Kurs. Kein Wunder, dass Vindö auf Schwedisch passenderweise „windige Insel“ bedeutet. Dieser robuste Bauweise verdankt unsere Vindö 30 auch ihren hohen Komfort auf langen Törns: Das Schiff bewegt sich ruhig und angenehm im Wasser (hohe Verdrängung, hoher Komfortfaktor), was die Crew auf längeren Fahrten zu schätzen weiß. Gleichzeitig ermöglicht die moderate Segelstellung ein einfaches Handling – dieses Boot verzeiht Fehler und gibt Sicherheit, ohne jemals langweilig zu sein. Trotz ihres klassischen Auftritts brauchen Sie bei der Vindö 30 nicht auf Segelspaß zu verzichten. Die Yacht ist als Slup getakelt (Großsegel und Vorsegel) und kein Motorsegler, d.h. sie segelt lebendig und direkt. Der Mast und Baum aus Holz fügen sich stimmig ins traditionelle Bild und sind zugleich voll funktionsfähig für sportliches Segeln. Die Segelgarderobe dieses Exemplars umfasst ein großes Großsegel (~35 m²) sowie eine große Genua (~39 m²) – beides zusammen sorgt für reichlich Vortrieb auch bei leichten Winden. Zusätzlich ist ein Gennaker (ca. 39 m²) vorhanden, um bei Vorwind optimale Performance herauszuholen. Damit kommt die Vindö 30 am Bodensee in allen Bedingungen zurecht, vom gemütlichen Abendwind bis zur frischen Brise. Die Pinne (Tillersteuerung) gibt dem Steuermann ein direktes, feinfühliges Kontrollgefühl – ein Plus für Segelenthusiasten, die das traditionelle Steuergefühl lieben. Und für noch mehr Komfort auf Törn ist ein Autopilot installiert, der beim Einhand-Segeln oder auf längeren Kreuzschlägen das Ruder zuverlässig hält. Kurz: Konstruktion und Segelplan dieser Yacht sind auf verlässliches, entspanntes Cruisen ausgelegt – ideal für einen Genießersegler, der sicher und stilvoll unterwegs sein will.
Für Liebhaber klassischer Yachten gemacht. Diese Yachten wecken Leidenschaften: Ihre. Die Fangemeinde wächst, gerade weil Qualität, Seegängigkeit und Zuverlässigkeit überzeugen. Echtes Holz, echter Traditionssegler-Flair – das spricht Menschen an, die genug von seelenlosen Plastikbooten haben. Diese Zielgruppe weiß: Der Lohn für etwas Pflege ist ein Boot mit Seele und Charakter, das auf dem Wasser alle Blicke auf sich zieht und zugleich ein Gefühl von Sicherheit und Geborgenheit vermittelt, wie es moderne Boote selten bieten können. Für Klassik-Liebhaber und Sammler bietet eine top gepflegte Vindö 30 auch langfristig Wertbeständigkeit. Solche Boote sind rar und begehrt – ihr Sammlerwert steigt mit der Zeit, da die Werft längst geschlossen ist und keine neuen mehr nachkommen. Wer eine Vindö erwirbt, erhält nicht nur ein zuverlässiges Segelboot, sondern auch ein individuelles Liebhaberstück, das Geschichte atmet. Jedes Detail – vom glänzend lackierten Mahagoni im Innenraum bis zum formschönen S-Spant-Bug – zeugt von der Handwerkskunst vergangener Tage. An Bord einer Vindö spürt man förmlich die Hingabe, mit der sie gebaut wurde. Viele Eigner betreten ihre Yacht beinahe andächtig, in dem Bewusstsein, etwas Besonderes unter den Füßen zu haben. Wenn auch Sie das Leuchten von Echtholz und den Duft von Teak und Tradition lieben, wird diese Vindö 30 Ihr Herz im Sturm erobern.
Zustand und Ausstattung
Das hier angebotene Exemplar (Vindö 30, Baujahr 1970) präsentiert sich in außergewöhnlich gutem Zustand – ein echtes Liebhaberboot. Seit jeher wurde es nur im Süßwasser des Bodensees gesegelt und konsequent gepflegt. Osmose ist daher kein Thema: Der GFK-Rumpf ist gesund und trocken. Alle Holzpartien, vom Deck bis zum Mast, wurden mit Sorgfalt behandelt, so dass kein Renovierungsstau besteht – im Gegenteil, man spürt sofort, dass dieses Boot kontinuierlich instand gehalten wurde. Die technische Ausrüstung ist teils modernisiert (z.B. der Motor und Autopilot) und voll funktionsfähig. Im Folgenden ein Überblick über die wichtigsten Daten und Ausstattungsmerkmale dieser Vindö 30:
Baujahr: 1970 (seitdem ausschließlich auf dem Bodensee genutzt, keine Salzwasser-Einsätze)
Rumpf & Deck: Stabiler GFK-Rumpf (glasfaserverstärkter Kunststoff), osmosefrei; Aufbau und Deck mit Teakholz belegt und Mahagoni-Elementen – klassischer Look bei gleichzeitig pflegeleichter Substanz
seilivestavind.com
Kiel & Ruder: Durchgehender Langkiel (Tiefgang ca. 1,3 m) für hohe Kursstabilität; Steuerung über Pinne (Tiller), direkte Rückmeldung; Autopilot vorhanden für entspanntes Einhandsegeln
Rigg & Segel: Einmast-Slup mit Holzmast (Binnenrigg, kein Motorsegler-Aufbau) – klassisch und funktional. Segel: Großsegel ca. 35 m², Genua ca. 39 m² (überlappend, für viel Vortrieb), zusätzlich Gennaker ca. 39 m² für Vorwind. Alle Segel in gutem Zustand und für Bodensee-Winde optimiert
Motor: Volvo Penta MD-20 Diesel-Innenborder (nahezu neuwertig, ca. 75 Betriebsstunden) – kraftvoll und zuverlässig, ideal für Hafenmanöver oder flaue Tage
Ausstattung: Teakdeck (rutschfest und edel), Sprayhood (Spritzverdeck) für Cockpitschutz bei Wind und Wetter, Badeleiter am Heck für den Badestopp im See, sowie eine neue Ganzpersenning (vollständige Abdeckplane) zum Schutz des gesamten Bootes im Hafen oder Winterlager. Weiterhin gehören diverse Kleinteile zur Ausstattung (Festmacher, Fender etc.), die eine sofortige Nutzung ermöglichen
Innenraum: Liebevoll in Mahagoni ausgebautes Interieur mit klassischem Yachtcharme. Gemütliche Kajüte mit Sitz- und Schlafgelegenheiten. Keine feste Pantry (Küche) an Bord, was den Innenraum offen und geräumig hält – ideal für puristische Segler (eine mobile Kochlösung kann bei Bedarf leicht ergänzt werden). Es gibt ausreichend Stauraum für Ausrüstung und Proviant für Wochenendtörns
Standort: Überlingen, Bodensee (Liegeplatz in bester Lage; das Boot kann nach Absprache dort besichtigt und probegesegelt werden)
Preis (VB): 35.000 € – der Wert spiegelt den gepflegten Zustand und die Seltenheit dieses Klassikers wider (Verhandlungsbasis; realistischer Preisrahmen für Liebhaberqualität)
Fazit: Diese Vindö 30 vereinigt auf einzigartige Weise nostalgischen Charme und seglerische Solidität. Ob gemütliche Törns über den Bodensee bei Sonnenuntergang oder anspruchsvollere Fahrten – mit dieser Yacht erwerben Sie einen zuverlässigen, stilvollen Begleiter für alle Bedingungen. Wenn Sie ein Herz für klassische Yachten haben und ein fahrbereites Schmuckstück suchen, das Geschichte und Geschichten in sich trägt, dann ist diese Vindö 30 genau die Richtige. Greifen Sie zu und setzen Sie die Tradition fort – so eine Gelegenheit kommt nicht alle Tage! Zusammenfassung: Einmalige Chance, eine Vindö 30 in Bestzustand zu erwerben. Klassische Linien, hochwertiger Mahagoni-Teak-Ausbau, langkielige Seetüchtigkeit und moderne Upgrades (Motor, Autopilot) machen dieses Boot zum Traum für Kenner. Vereinbaren Sie gerne einen Besichtigungstermin in Überlingen und überzeugen Sie sich selbst von der Magie dieser Yacht. Segelfertiger Klassiker sucht neuen Eigner – vielleicht Sie?

This text has been auto-translated.

Vindö 30 (1970) - Classic elegance and craftsmanship on Lake Constance
Classic lines, mahogany superstructure and reliable sailing characteristics characterize the image of this boat class. Timeless beauty meets robust quality: the Vindö 30 is more than just a sailing boat - it is a floating piece of Swedish boatbuilding tradition. This collector's item (built in 1970) in very good condition now offers the rare opportunity to acquire a classic long keel yacht on Lake Constance. Experienced sailors with an appreciation of traditional lines, high-quality craftsmanship and durable construction will immediately recognize what makes this yacht so special.
Swedish boatbuilding tradition and elegance
Orust on the Swedish west coast - home to many legendary shipyards - is known for high-quality yacht building. The small Vindö shipyard (Nötesunds Varv AB) in Henån stems from this tradition and has been handcrafting elegant sailing yachts since the 1960s. The Vindö boats combine classic wooden construction with the advantages of the new GRP material: originally, the early Vindö 30s were built entirely in wood; later they were given a solid GRP hull with a superstructure and deck made of mahogany and teak. This combination of a robust plastic hull and fine woods not only made the boats popular, but also gave them the irresistible charm of classic yachts. Every Vindö yacht was built by hand at great expense - and the elaborately crafted teak deck and mahogany superstructure also give the Vindö 30 the elegance of a wooden boat, despite its modern GRP base. This quality standard had its price: Vindö yachts were considered expensive and high-maintenance even back then, but true connoisseurs appreciated the workmanship. The shipyard ceased production of these hand-built classics around 30 years ago - making every surviving example all the more valuable. Almost half of all Vindö 30s built were once sold to Germany, which shows the special appreciation in this country as early as the 1970s. Even the renowned yacht author Ferenc Maté ranks the larger Vindö models among the most beautiful sailing yachts in the world. With a Vindö 30, you don't just own a boat, but a piece of sailing history on Lake Constance.
Sailing characteristics and construction
The Vindö 30 is a classic long keeler - built for tracking, stability and safe sailing. Her continuous keel and the relatively heavy displacement hull ensure calm, good-natured behavior even in waves and wind. In fact, Vindö owners particularly appreciate the exceptional seaworthiness of these yachts. Around 40-50% of the weight is accounted for by the ballast in the keel - a high value by today's standards, which gives the yacht enormous dimensional stability. Together with the balanced hull lines, a Vindö reliably holds its course even in strong winds. No wonder that Vindö means "windy island" in Swedish. Our Vindö 30 also owes its high level of comfort on long trips to this robust design: the boat moves quietly and comfortably in the water (high displacement, high comfort factor), which the crew appreciates on longer trips. At the same time, the moderate sail position makes handling easy - this boat forgives mistakes and provides safety without ever being boring. Despite its classic appearance, the Vindö 30 doesn't mean you have to miss out on sailing fun. The yacht is rigged as a sloop (mainsail and foresail) and is not a motor sailer, which means it sails lively and direct. The wooden mast and boom fit harmoniously into the traditional picture and are also fully functional for sporty sailing. The sail wardrobe of this model includes a large mainsail (~35 m²) and a large genoa (~39 m²) - both together ensure plenty of propulsion even in light winds. In addition, a gennaker (approx. 39 m²) is available for optimum performance downwind. This means that the Vindö 30 can cope with all conditions on Lake Constance, from a gentle evening breeze to a fresh breeze. The tiller (Tiller steering) gives the helmsman a direct, sensitive feeling of control - a plus for sailing enthusiasts who love the traditional steering feel. And for even more comfort on cruises, an autopilot is installed that reliably holds the rudder when sailing single-handed or on longer crossings. In short: the construction and sail plan of this yacht are designed for reliable, relaxed cruising - ideal for a pleasure sailor who wants to travel safely and in style.
Made for lovers of classic yachts. These yachts arouse passions: Yours. Their fan base is growing, precisely because their quality, seaworthiness and reliability are so impressive. Genuine wood, genuine traditional sailing flair - this appeals to people who have had enough of soulless plastic boats. This target group knows that the reward for a little care is a boat with soul and character that attracts everyone's attention on the water and at the same time conveys a feeling of safety and security that modern boats can rarely offer. For classic lovers and collectors, a well-maintained Vindö 30 also offers long-term value retention. Such boats are rare and sought-after - their collector's value increases over time, as the shipyard has long since closed and no new ones are being built. Anyone who buys a Vindö not only gets a reliable sailing boat, but also an individual collector's item that breathes history. Every detail - from the glossy lacquered mahogany in the interior to the elegant S-frame bow - bears witness to the craftsmanship of days gone by. On board a Vindö, you can literally feel the dedication with which it was built. Many owners enter their yacht almost reverently, knowing that they have something special under their feet. If you too love the glow of real wood and the scent of teak and tradition, this Vindö 30 will take your heart by storm.
Condition and equipment
The example offered here (Vindö 30, built in 1970) is in exceptionally good condition - a real collector's boat. It has only ever been sailed in the fresh water of Lake Constance and has been consistently maintained. Osmosis is therefore not an issue: the GRP hull is healthy and dry. All wooden parts, from the deck to the mast, have been treated with care so that there is no renovation backlog - on the contrary, you can immediately feel that this boat has been continuously maintained. Some of the technical equipment has been modernized (e.g. the engine and autopilot) and is fully functional. The following is an overview of the most important data and equipment features of this Vindö 30:
Year of construction: 1970 (used exclusively on Lake Constance since then, no saltwater use)
Hull & deck: Sturdy GRP hull (glass fiber reinforced plastic), osmosis-free; superstructure and deck covered with teak and mahogany elements - classic look and easy-care substance at the same time
seilivestavind.com
Keel & rudder: Continuous long keel (draught approx. 1.3 m) for high course stability; steering via tiller, direct feedback; autopilot available for relaxed single-handed sailing
Rig & sails: Single-mast slip with wooden mast (inland rig, no motorsailer superstructure) - classic and functional. Sails: mainsail approx. 35 m², genoa approx. 39 m² (overlapping, for a lot of propulsion), additional gennaker approx. 39 m² for downwind. All sails in good condition and optimized for Lake Constance winds
Engine: Volvo Penta MD-20 diesel inboard (almost new, approx. 75 operating hours) - powerful and reliable, ideal for harbor maneuvers or calm days
Equipment: Teak deck (non-slip and elegant), sprayhood for cockpit protection in wind and weather, bathing ladder at the stern for swimming in the lake, as well as a new full tarpaulin to protect the entire boat in the harbor or winter storage. The equipment also includes various small parts (mooring lines, fenders, etc.) that enable immediate use
Interior: Lovingly finished interior in mahogany with classic yacht charm. Comfortable cabin with seating and sleeping accommodation. No fixed galley (kitchen) on board, which keeps the interior open and spacious - ideal for purist sailors (a mobile cooking solution can easily be added if required). There is ample storage space for equipment and provisions for weekend cruises
Location: Überlingen, Lake Constance (berth in a prime location; the boat can be viewed and test sailed there by arrangement)
Price (VB): € 35,000 - the value reflects the well-kept condition and rarity of this classic (basis for negotiation; realistic price range for collector's quality)
Conclusion: This Vindö 30 combines nostalgic charm and sailing solidity in a unique way. Whether it's leisurely cruises across Lake Constance at sunset or more demanding voyages - with this yacht, you will acquire a reliable, stylish companion for all conditions. If you have a soft spot for classic yachts and are looking for a ready-to-sail gem that is steeped in history and stories, then this Vindö 30 is just right for you. Grab it and continue the tradition - an opportunity like this doesn't come along every day! Summary: A unique opportunity to acquire a Vindö 30 in top condition. Classic lines, high-quality mahogany teak interior, long-keeled seaworthiness and modern upgrades (engine, autopilot) make this boat a connoisseur's dream. Arrange a viewing appointment in Überlingen and see the magic of this yacht for yourself. Ready-to-sail classic looking for a new owner - maybe you?

Equipment

  • Shore Connection
  • Battery
  • Battery Charger
  • Fire Extinguisher
  • Anchor
  • Bilge Pump
  • Compass
  • Autopilot
  • Windvane self-steering
  • Wind Instrument
  • Depth Instrument
  • Speed Instrument
  • Cool Box
  • Fridge
  • Complete cover tarpaulin
  • Cockpit Cover
  • Sprayhood
  • Swim Ladder
  • CD Player
  • Teak Cockpit
  • Underwater Paint
  • Trailer

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